تاریخ انتشار :
1401/04/20
4 ������ ������������ ����������
- نوشته شده توسط :
مهندس محمدخانی
- |
- : تعداد بازدید
1110
بار
توانايي يک رهبر تجاري براي اعلام شفاف اهداف شرکت و انتظاراتش از کارمندان و مديران شرکت، بيش از هر عامل ديگري روي موفقيت شرکت اثرگذار است به گونه اي که برخي تحقيقات نشان مي دهد (شفافيت) تا 85 درصد روي موفقيت شرکت اثر مي گذارد.
از اين رو ، بايد با کمک اين چهار اصل مهم، رهبري شفاف را در شرکت ما ترويج کنيم:
ارزش هايمان را شفاف کنيم:
رهبران موفق ، ارزش ها و اصول اخلاقي و کاري شان را به همکاران شان اعلام و به طور مرتب يادآوري مي کنند. فقط تعداد اين ارزش ها نبايد از سه تا پنج ارزش بيشتر شود، چون درغير اين صورت، کسي به آنها اهميت نمي دهد.
يک بيانيه اقدام تهيه کنيم:
بيانيه اقدام ، روش اجراي ارزش هاي شرکت را به کارمندان
آن نشان میدهد. برای مثال، فرض کنید «ارائه بهترین خدمات به مشتریان»، یکی از ارزشهای کاری ماست. برای تبدیل این ارزش به یک رفتار واقعی، میتوانیم بیانیه اقدامی با این مضمون در اختیار تمام کارمندان شرکت قرار بدهیم: «در شرکت ما، هر کسی که با مشتری سر و کار دارد، باید وقتی مشتری خواستهای را مطرح میکند، ظرف حداکثر سه روز کاری به خواسته مشتری پاسخ بدهد، بدون این که مشتری را سردرگم کند یا از این واحد به آن واحد پاسکاری کند»
3️⃣اهدافمان را شفاف کنیم
👈رهبران موفق، اهداف چند لایه بلندمدتی دارند. منظور از اهداف چند لایه این است که صرفا برای درآمد و سودآوری شرکت هدفگذاری نمیکنند بلکه برای تمام ابعاد کسب و کارشان مثل نوآوری، پایبندی به مسئولیتهای اجتماعی، آموزش و توسعه کارمندان و غیره هم هدفگذاری میکنند
👈برای این منظور میتوانیم به این سوال جواب بدهیم: اگر هیچ محدودیتی نداشتیم و به ما پنج سال فرصت میدادند تا یک کسب و کار عالی راهاندازی کنیم، این کسب و کار چه ویژگیهایی داشت؟
👈ویژگیهایی که برای کسب و کار ایدهآلمان ذکر میکنیم، اهداف بلندمدت ما در ابعاد مختلف آن کسب و کار را نشان میدهد و باید آنها را خیلی شفاف با کارمندانمان در میان بگذاریم
4️⃣اهدافمان را به عدد تبدیل کنیم
👈بعد از تعیین اهدافمان باید آنها را به یک سری عدد تبدیل کنیم تا بتوانیم میزان دستیابی به اهدافمان را به طور شفاف اندازهگیری کنیم. برای مثال، اگر «ارائه محصولات خلاقانه به بازار» جزء اهدافمان است، باید آن را به یک عدد تبدیل کنیم و مثلا بگوییم: «ما هر سال باید حداقل یک محصول خلاقانه موفق عرضه کنیم»