تاریخ انتشار :
1400/01/29
���������������� �������� ���� ����
- نوشته شده توسط :
مهندس محمدخانی
- |
- : تعداد بازدید
1214
بار
وظايف اصلي يک بازارياب حرفه اي:
1- جذب مشتري جديد:
که معمول ترين و متداول ترين روش وظيفه يک بازار ياب هست. در هنگام جذب مشتري جديد بايد به اين نکته توجه کنيد که آيا مشتري جديد جزء مشتريان هدف شرکت هست يا خير؟
به خاطر داشته باشيد ، اين وظيفه در زمان رونق و رشد بازار اهميت بيشتري دارد.
2- حفظ مشتري کنوني:
اين وظيفه به وسيله حفظ ارتباط با مشتري و جلب رضايت او اجرا مي شود. حفظ مشتري کنوني زمان و هزينه کمتري نسبت به جذب مشتري جديد دارد به همين دليل وظيفه مهمتري نسبت به جذب مشتري جديد است. اين وظيفه در زمان رکود بازار و شرايط دشوار اقتصادي اهميت بيشتري دارد. استفاده از استراتژي هاي وفادارسازي
3- ارتقا مشتري کنوني:
اين وظيفه به معناي افزايش فروش به مشتري کنوني است. بازارياب حرفه اي همواره بايد به اين سه سوال مهم پاسخ دهد که :
- چگونه مي توانم محصولي که مشتري قبلا خريده است را بيشتر به او بفروشم؟
- چگونه مي توانم محصولي که مشتري تاکنون نخريده است را به او بفروشيم؟
- مشتري چه محصولات ديگري مشابه محصولات
4- بازگرداندن مشتري از دست رفته:
منظور از مشتري از دست رفته، مشتري است که به هر دليل ديگر از شرکت خريد نمي کند. يکي از وظايف مهم بازارياب حرفه اي ، به خصوص در شرايط رکود بازار، پاسخ به اين 3 سوال مهم است:
- کدام مشتريان ديگر از ما خريد نمي کنند و چرا؟
- آيا بين اين مشتريان ، مشتري خوبي هم وجود دارد؟ اگر وجود دارد ، چگونه مي توانيم او را به خريد مجدد از شرکت ترغيب کنيم؟
- چه اشتباهاتي باعث از دست دادن مشتريان مي شود؟ چگونه مي توانيم اين اشتباهات را کاهش دهيم؟