تاریخ انتشار :
1399/12/11
������������ ������ ���� ��������
- نوشته شده توسط :
مهندس محمدخانی
- |
- : تعداد بازدید
1257
بار
هفت مانع اصلي خلاقيت:
با توجه به تاثير خلاقيت بر موفقيت يک شرکت و کسب وکار ، بسياري از شرکت ها روي رواج فرهنگ خلاقيت سرمايه گذاري هاي کلاني انجام داده اند، اما طبف آمار موسسه مشاوره مديريت مک کينزي، 94 درصد مديران عامل از ميزان خلاقيت در شرکت هاي شان ناراضي هستند.
مجله کسب وکار هاروارد ، ضمن ارائه آمار فوق ، در مقاله اي اعلام کرده که دليل اصلي عدم رضايت مديران عامل از عملکرد خلاقانه شرکت ها، ناتواني آنها در غلبه بر موانع خلاقيت است. مهمترين اين موانع عبارتند از:
1- غرق شدن در روزمرگي:
آن قدر کارمندان شرکت ها غرق در وظايف روتين و روزمره مي شوند که فرصتي براي خلاقيت و کار روي ايده هاي شان ندارند.
شرکت هاي حرفه اي ، ساعاتي را در روز يا هفته مشخص مي کنند و از کارمندان شان مي خواهند که فقط روي ايده هاي خلاقانه شان کارکنند.
2- محدودسازي خلاقيت
خلاقيت را مي توان "خلق چيزهاي متفاوتي که ارزش خاصي را خلق مي کنند" تعريف کرد . طبق اين تعريف ، خلاقيت صرفا بهارائه محصول جديد محدود نمي شود و مي توان در هر فرايند وخدمتي که شرکت ارائه مي کند، خلاقيت به خرج داد.
براي همين ، شرکت هاي موفق ، فنون خلاقيت را نه فقط به مهندسان و بخش تحقيق و توسعه خود ، بلکه به همه کارمندان شان آموزش مي دهند.
3- پيچيده کردن خلاقيت
خيلي ها خلاقيت را به اشتباه طراحي و عرضه محصولات جديد و پيچيده تعريف م يکنند. اين تعريف ، تنها بخشي از خلاقيت را شامل مي شود.
شرکت هاي تجاري بايد دنبال خلاقيت هايي باشند که " فرايند هاي کاري شان را ساده مي کند" و "هزينه هاي شرکت و مشتريان را کاهش مي دهد."
4- شخصي کردن خلاقيت
دليل اصلي شکست بسياري از محصولات خلاقانه ، اين است که براساس آرزوها و خواسته هاي مهندسان شرکت ، شکل مي گيرند.
شرکت هاي موفق ، محصولات ، خدمات و فرآيندهاي خلاقانه شان را براساس نيازها، خواسته ها و مطلوبيت هاي مدنظر مشتريان هدف شان ، طراحي مي کنند.
5- انحصاري کردن خلاقيت
در بسياري از شرکت ها، خلاقيت صرفا دراختيار واحدهاي تحقيق و توسعه ، توليد و بعضا بازاريابي است.
در شرکت هاي موفق، همه کارمندان و واحدها را درگير خلاقيت مي کنند، حتي اگر موضوع خلاقيت ربطي به آنها نداشته باشد.
اين شرکت ها معمولا ايده هاي خلاقانه را از طريق پورتال هاي داخلي به تمام کارمندان عرضه مي کنند و از آنها مي خواهند تا نظراتشان را ارائه بدهند.
6- ترس از شکست
بسياري از محصولات خلاقانه ، حتي آنهايي که توسط شرکت هاي بزرگ ارائه مي شوند، شکست مي خورند . به طور کلي ، قانون خلاقيت ، تنها يک محصول موفق ميشود، ولي اين دليل نمي شود که خلاقيت را کنار بگذاريم.
شرکت هاي موفق ، به گونه اي با کارمندان شان برخورد مي کنند که از شکست نترسيد و تصور نکنند که اگر شکست بخورند، آينده شغلي شان از بين مي رود.
7-فلسفه نادرست
خيلي از ما تصور ميکنيم براي انجام هر کاري، يک "بهترين راه" وجود دارد، در نتيجه دنبال راه هاي بهتر ، ساده تر ، سريع تر و و کم هزينه تر نمي رويم.
مهم ترين اصل در خلاقيت اين است که براي انجام هر کاري، راه هاي مختلفي وحود دارد و نبايد با تصور وجود "بهترين راه"، مانع خلاقيت فردي و سازماني بشويم.