تاریخ انتشار :
1399/11/16
nich ����������
- نوشته شده توسط :
مهندس محمدخانی
- |
- : تعداد بازدید
1300
بار
يکي از اشتباهاتي که خيلي از فروشندگان انجام مي دهند اين است که به رنگ مشتري کار دارند در حالي که فروشندگان حرفه اي معتقدند رنگ مشتري مهم نيست.
منظور از رنگ مشتري اين است که چه محصول را در اروپا بفروشيم چه در آفريقا پول گيرمان مي آيد ، پس نبايد به اين کار داشته باشيم که پوست مشتري ما چه رنگي است!!!
اين اصل به معناي انتخاب nich بازار يا گوشه ناديده بازار است. و به معناي عدم انتخاب بازار هدف نيست بلکه به معناي توجه به بازارهايي است که ممکن است رقباي ما به دلايلي مثل سخت بودن، دور بودن، ناشناخته بودن، و... تمايلي به ورورد به آن نداشته باشند و در نتيجه بازاري بکر براي ما به حساب آيد.
براي مثال:
يکي از موفق ترين آژانس هاي مسکن در آمريکا به جاي تمرکز بر سفيد پوستان ثروتنمد روي رنگين پوستان ثروتمند آمريکا تمرکز کد و در عرض چند سال به يکي از بزرگتري آژانس هاي مسکن زنجيره اي در آمريکا تبديل شد .
تا پيش از اين ، آژانس هاي ديگري تمايلي به فروش يک مسکن چند ميليون دلاري به يک سياه پوست يا يک چيني نداشتند.
پس به عنوان يک فروشنده حرفه اي بايد مهارت ((ديدن بازارهايي که بقيه فروشندگان آن را نديده اند )) را در خود تقويت کتيم.
براي اين منظور فقط بايد دقت کرد که تفاوت مشتريان را ببينيم و براساس سلايق، نياز هاي آنها ارتباط برقرار نماييم . مثلا مشتريان ساکن در شهرهاي بزرگ خيلي اهل معاشرت حضوري نيستند در حالي که مشتريان شاکن شهرهاي کوچک و متوسط دوست داشته باشند هرازگاهي به آنها ارتباط کلامي و رو درو برقرار شود.